طلا و جواهرات دیاموند | انواع طلا و جواهرات اصل
تفاوت انگشتر نامزدی با حلقه ازدواج

فهرست مطالب

تفاوت انگشتر نامزدی با حلقه ازدواج

شاید تا به حال این سوال در ذهن شماهم نقش بسته باشد که تفاوت انگشتر نامزدی با حلقه ازدواج در چیست؟ بسیاری از زوجین جوان در هنگام خرید حلقه و انگشتر مردد میمانند که چه نوع انگشتری را برای نامزدی بخرند و چه نوع انگشتری را برای ازدواج؟ بدیهی است که انگشتر نشان نامزدی با انگشتر ازدواج تفاوت هایی باهم دارند. ولی معمولا آقای داماد از این تفاوت ها چیزی نمیداند. اینجاست که باید خانواده ها دست به کار شوند و اطلاع کافی در این زمینه را در اختیار آقای داماد قرار دهند.

اما گاهی خانواده ها نیز اطلاعات کافی در این زمینه را ندارند. در این شرایط میتوان با یک سرچ ساده متوجه همه نکات ریز و درشت شد. حال اگر شما در این صفحه هستید به احتمال زیاد از تفاوت این دو نوع حلقه چیزی نمیدانید و یا مطمعن نیستید. پس با ما باشید تا همه نکات مهم و کادبردی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

انگشتر نامزدی چیست؟

حال که میخواهیم بدانیم تفاوت انگشتر نامزدی با حلقه ازدواج در چیست لازم است ابتدا بدانیم انگشتر نامزدی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ از مهم ترین و به یاد ماندنی ترین هدایایی که آقای داماد در ابتدای رابطه به پارتنر خود میدهد انگشتر نامزدی است. انگشتد نامزدی به نوعی نماد عشق آقای داماد است. اما گاهی برخی افراد نمیدانند دقیقا چه نوع انگشتری را برای نامزدی و چه نوع انگشتری را برای ازدواج تهیه نمایند.

اگرچه این قبیل موارد جز تجملات محسوب میشود ولی رعایت آن ها خارج از لطف نخواهد بود. به هرحال عرف بخشی از زندگی ما را تشکیل داده است و پیروی از آن میتواند لحظات لذت بخش تری را برای ما به همراه داشته باشد. اما در بخش بعدی به نحوه به وجود آمدن سنت حلقه نشان یا نامزدی میپروازیم.

فلسفه انگشتر نامزدی یا انگشتر نشان

در این بخش از مقاله ” تفاوت انگشتر نامزدی با حلقه ازدواج “به فلسفه خرید انگشتر نامزدی میپردازیم.  در کشورهای اروپایی و آمریکا معمولا آقا با یک حلقه از یک خانوم درخواست ازدواج میدهد ولی در ایران رسومات به شکل دیگری انجام میشود. این شکل خواستگاری در فرهنگ غرب رایج است اگرچه در سالهای اخیر در ایران نیز شاهد این نوع درخواست ازدواج در فضای مجازی بوده ایم. با این حال ما در اینجا به سنت و روش ایرانیان میپردازیم. در اکثر مواقع در ایران، خانواده داماد برای خواستگاری به خانه پدر عروس میرود.

سپس پس از مذاکرات و دریافت جواب مثبت، آقای داماد یک انگشتر جواهر را به عروس خانم هدیه میدهد. این انگشتر بدون هیچ گونه اطلاع قبلی و سلیقه عروس خانم خریداری میشود. هدف از انگشتر نشان همانطور که از نامش پیداست به منظور نشان کردن عروس خانم بوده تا مراسم به مراحل بعدی یعنی عقد و ازدواج برسد. این یعنی عروس خانم در آستانه ازدواج است و دیگر نباید شخص دیگری اقدام به خواستگاری نماید.

حلقه ازدواج چیست؟

در این بخش از مقاله تفاوت انگشتر نامزدی با حلقه ازدواج به بحث حلقه ازدواج میپردازیم. حلقه ازدواج معمولا به صورت ست طراحی میشود. شما میتوانید در سایت های مختلف و یا در گالری های طلا این ست حلقه های ازدواج را مشاهده کنید. در مراسمات ایرانی هنگام عقد معمولا عروس و داماد یک ست حلقه را با یکدیگر انتخاب میکنند‌. سپس عروس خانم هزینه حلقه ی آقای داماد را پرداخت میکند و آقای داماد هزینه حلقه عروس خانم را پرداخت میکند. در مراسم عقد پس از خوانده شدن خطبه عروس و داماد طی تشریفات خاص خود، حلقه ها را در انگشت دیگری قرار میدهند. این حلقه ها نشان از تعهد و عشق و وفاداری طرفین بوده و تا همیشه در دستان زوجین باقی میماند.

تفاوت انگشتر نامزدی با حلقه ازدواج چیست؟

در این بخش از مقاله به طور کلی به تفاوت انگشتر نامزای با حلقه ازدواج اشاره میکنیم:

  1. انگشتر نامزدی فقط به منظور نشان کردن عروس خانوم بوده و مخصوص عروس است. این در حالیست که حلقه ازدواج ست بوده و برای هر دو عروس و داماد طراحی شده است.
  2. انگشتر نامزدی قبل از مراسمات اصلی و رسمی به عروس خانم هدیه داده میشود. اما حلقه دقیقا بعد از خوانده شدن خطبه عقد و رسمی و قانونی شدن ازدواج هدیه داده میشود.
  3. بدیهی است که ظاهر انگشتر با حلقه متفاوت است.
  4. معمولا انگشتر نامزدی تا قبل از مراسم عقد در انگشت چهارم از دست چپ قرار میگیرد. سپس بعد از عقد حلقه جایگزین آن میشود.
  5. انگشتر نشان حجم بزرگتری نسبت یه حلقه ازدواج دارد. بدیهی است که طراحی انگشتر نسبت به حلقه حجیم تر است.
  6. در بیشتر مواقع ارزش حلقه از انگشتر بیشتر است. زیرا بسیاری از زوجین انگشتر جواهر را به عنوان حلقه انتخاب میکنند.
  7. پس از دریافت حلقه انگشتر نامزدی در انگشت ۴ام از دست راست قرار میگیرد.

سنت های مختلف در انتخاب انگشتر نامزدی و حلقه ازدواج

تا اینجا به طور کامل شرح دادیم که تفاوت انگشتر نامزدی با حلقه ازدواج چیست؟ اما لازم به ذکر است که تمامی مطالبی که در این مقاله آورده شده است ممکن است در جای جای ایران متفاوت باشد. یعنی نمیتوان گفت تمامی این رسم و رسومات در همه مناطق ایران به شکل یکسانی برگزار میشود. اتفاقا ایران ما پر از قومیت های مختلف و رسومات مختلف است. از این رو در هر نقطه از آن ممکن است همه این تشریفات با شکل خاصی صورت گیرد.

پس شما باید بررسی کنید که در منطقه شما رسومات به چه شکلی اجرا میشوند سپس بر اساس آن اقدام نمایید. ما در این مقاله شکل کلی و اصیل این رسومات را به نگارش دراوردیم.

حرف آخر

امیدواریم از مقاله “تفاوت انگشتر نامزدی با حلقه ازدواج “لذت کافی را برده باشید. ما در این صفحه تمام تلاش خود را میکنیم که اطلاعات بسیار مفیدی را در زمینه طلا و جواهرات و رسم و رسومات مختلف در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اما به هرحال ایران ما پر از سنت های مختلف و زیباست.

چنانچه رسم و رسومات در شهر و منطقه شما متفاوت است میتوانید آن را برای ما در بخش نظر سنجی بیاورید. ما خوشحال میشویم که از رسومات مختلف و متنوع منطقه شما مطلع شویم و از آن در مقالاتمان استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب
خواص انگشتر الماس
خواص انگشتر الماس

ما در این مقاله قصد داریم که در ابتدا توضیحاتی درباره چیستی سنگ الماس به شما ارائه دهیم. سپس ویژگی ها و خواص الماس را

مطالعه بیشتر »