طلا و جواهرات دیاموند | انواع طلا و جواهرات اصل
حساسیت به انگشتر طلا

فهرست مطالب

حساسیت به انگشتر طلا

ما در این مقاله قصد داریم که شما را با انواع عواملی که باعث حساسیت به انگشتر طلا می شوند آشنا کنیم. در ابتدا توضیح می دهیم که چگونه و چرا برخی افراد به طلا حساسیت پیدا می کنند. سپس به دنبال آن، علت های حساسیت زایی انگشتر را بررسی می کنیم. و بعد از آن چگونگی تشخیص حساسیت فرد به طلا را خواهیم گفت. و در انتها روش های جلوگیری از ایجاد حساسیت را شرح می دهیم. طلا از جمله فلز ها و عناصر رایج در صنعت ساخت زیور آلات بوده و هست. این فلز به علت زیبایی خاصی که دارد در ساخت انگشتر های مختلف از آن استفاده می شود. اما متاسفانه برخی افراد به این فلز زیبا حساسیت دارند و بعد از مدتی پوشیدن آن، محلی که انگشتر با پوست در تماس بوده است دچار خارش و سوزش می شود. در ادامه چرایی حساسیت به انگشتر طلا را توضیح می دهیم.

علت آلرژی زایی طلا

اکثریت خانم ها به زیور آلات علاقه زیادی دارند. اما در میان تمامی آن ها جواهراتی که از فلز طلا ساخته می شوند محبوبیت بیشتری دارند. با این حال در برخی موارد زیور آلات باعث ایجاد حساسیت می شوند که به نوعی استفاده از آن ها را دشوار یا حتی نا ممکن می سازد. پس بهتر است که با علت آلرژی زایی طلا بیشتر آشنا شوید. در میان عموم اعتقاد بر این است که زیور آلات به اصطلاح بدلی دلیل اینجاد حساسیت هستند. باید گفت که حتی زیور آلاتی که از طلا هم ساخته می شوند ممکن است باعث ایجاد حساسیت شوند. علت آلرژی زایی طلا، بکارگیری فلز نقره ای رنگ نیکل در ساخت انگشتر می باشد. از آن جایی که نیکل به راحتی با رطوبت واکنش می دهد و اکسید می شود. باعث می شود که اگر پوست حساسی داشته باشید، علاوه بر سیاه شدن رنگ پوست، به خارش و سوزش هم دچار شوید. در ادامه عوامل حساسیت به انگشتر طلا را بررسی می کنیم.

متناسب نبودن سایز انگشتر

توجه داشته باشید که سایز انگشتر باید با اندازه انگشت متناسب باشد به طوری که هوا از زیر آن عبور کند و در عین حال لق نخورد. متناسب بودن سایز انگشتر نقش مهمی را در جلوگیری از حساسیت ایفا می کند. هر چه انگشتر به دست بیشتر چفت باشد و مسیر عبور هوا را مسدود کند و مدام با پوست تماس داشته باشد، زودتر آلرژی ایجاد می شود. اصطکاک دائمی انگشتر با پوس باعث ایجاد التهاب می شود. به شکلی که حتی، بعد از فروکش کردن التهاب اگر باز هم از آن جواهر بخصوص استفاده کنید، پوستتان ملتهب می شود. گفتنی است که در موارد حاد تر، استفاده از زیور آلات تنگ، ممکن است در زیر پوست ایجاد آبسه کنند. آبسه نوعی از عفونت باکتریایی است که درست در زیر پوست بوجود می آید. دیدید که تنها تنگ بودن زیور آلات می تواند دلیل برای بوجود آمدن حساسیت به انگشتر طلا باشد. و متناسب بودن سایز انگشتر قادر است که شما را از خطر های احتمالی حفظ کند.

فلز های حساسیت زا

همان طور که در بالا تر هم گفته شد، بکار بردن فلز نیکل در آلیاژ انگشتر طلا بیشترین تاثیر را در ایجاد حساسیت دارد. با این حال هنوز هم بخاطر قیمت پایین و رنگ براق و دلفریبش در ساخت زیور آلات از آن استفاده می شود. اما ذکر یک نکته قابل یادآوری است که اگر بعد از یک یا دو روز آثار فلز های حساسیت زا را مشاهده نکردید به احتمال زیاد شما به نیکل حساسیت ندارید. بغیر از نیکل فلز های حساسیت زا دیگری هم در ساخت انگشتر بکار می روند. پر کاربرد ترین این فلز ها، سرب و کادمیوم هستند. این فلزات علاوه بر آلرژی زایی، بیماری زا هم می باشند و برای سلامت انسان مضر هستند. چرا که سرب و کادمیوم سمی و سرطان زایند. اما با این وجود باز هم بخاطر براق بودن در ساخت انگشتر از آن ها استفاده می شود. در بخش بعدی به ویژگی های فلز طلا در حساسیت به انگشتر طلا هم اشاره می کنیم.

نقش طلا در آلرژی

فلز طلا تنها در صورتی ایجاد حساسیت نمی کند که کاملا خالص باشد. به عبارت دیگر احتمال اینکه طلای ۲۴ عیار برای شما حساسیت بوجود بیاورد تقریبا صفر است. اما اگر طلای ۱۸ یا ۹ عیار خریده اید و استفاده می کنید احتمال اینکه آلرژی بگیرید وجود دارد. مخصوصا هر چه عیار طلا یا میزان خلوص آن کم باشد این اتفاق بیشتر می افتد. با این همه نقش طلا در آلرژی زایی، در بدترین حالت تنها گریبان گیر ۱۰ درصد از افراد است. گفتنی است که نقش طلا در آلرژی گرفتن شما کم است، و بیشتر فلزات دیگر هستند که برای شما ایجاد حساسیت می کنند. به نظر می رسد که تا حدودی با عوامل حساسیت به انگشتر طلا آشنا شدید. در ادامه به توضیحاتی درباره روش های جلوگیری از حساسیت می رسیم. برای اطلاع در مورد روش های جلوگیری همچنین می توانید از تمامی فروشگاه طلا و جواهرات معتبر در سطح شهر سوال بکنید.

جلوگیری کردن از ایجاد حساسیت به طلا

چند روش برای اینکه نگذارید پوستتان در تماس با زیور آلات مختلف آلرژی بگیرد وجود دارد. اولین روش استفاده کردن از کرم آرایشی برای ایجاد فاصله بین پوست و انگشتر است. اگر انگشتر طلا با پوست شما تماس کمی داشته باشد به مراتب احتمال ایجاد التهاب کم می شود. راه دیگر این است که پوستتان را همیشه خشک نگهدارید. زیرا هر وقت انگشتر شما (که حاوی نیکل یا سرب یا هر فلز دیگری که به آن حساسیت دارید می باشد.) به رطوبت برخورد می کند طی مدت زمان کوتاهی مقداری از آن اکسید می شود و موجب خارش آن ناحیه می شود. برای جلوگیری کردن از ایجاد حساسیت به طلا راه دیگری نیز وجود دارد و آن آبکاری مجدد طلا است. زیور آلات پس از مدتی دچار سایش می شوند و همین امر موجب تماس نیکل با پوس دست می شود، که مطلوب نیست. پس پیشنهاد می شود که حتما هر چند وقت یکبار انگشترتان را آبکاری کنید. در سراسر کشور فروشگاه طلا و جواهرات زیادی وجود دارند که این کار را می توانند به راحتی برای شما انجام دهند. پس جای هیچ نگرانی نیست. در اینجا راه های پیشگیری از حساسیت به انگشتر طلا گفته شد. پاراگراف بعدی به یک جمع بندی کلی از کل مقاله می پردازد.

سخن آخر

درست است که طلای ۲۴ عیار امکان ابتلا به آلرژی یا حساسیت به زیور آلات را خیلی کم می کند اما به دو دلیل امکان استفاده از آن در ساخت انگشتر وجود ندارد. اول آنکه طلای ۲۴ عیار گرانقیمت تر بوده و تولید و فروش آن صرفه اقتصادی ندارد. دلیل دوم نرم بودن فلز طلا است. از آن جایی که زیور آلات ممکن است در برابر برخی از ضربات احتمالی قرار گیرند بهتر است که مقاومت خوبی داشته باشند. برای همین به این فلز کمیاب و زیبا درصدی از فلزات دیگر اضافه می کنند تا تاب آوری آن را تقویت کنند. همچنین شما می توانید برای اطمینان بیشتر از اینکه آیا انگشتر طلا که می خواهید خریداری کنید حساسیت زا هست یا نه از همان فروشگاه طلا و جواهرات که قصد خرید از آن را دارید سوال بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب
خواص انگشتر الماس
خواص انگشتر الماس

ما در این مقاله قصد داریم که در ابتدا توضیحاتی درباره چیستی سنگ الماس به شما ارائه دهیم. سپس ویژگی ها و خواص الماس را

مطالعه بیشتر »