طلا و جواهرات دیاموند | انواع طلا و جواهرات اصل
از کجا بفهمیم انگشتر طلا سفید است یا نقره؟

فهرست مطالب

از کجا بفهمیم انگشتر طلا سفید است یا نقره؟

از کجا بفهمیم انگشتر طلا سفید است یا نقره؟ این سوالی است که ممکن است ذهن هر خریداری را به خود درگیر کند. خریدن طلا و نقره یک کار کاملا تخصصی است. یعنی اگر کوچکترین سهل انگاری در حین خرید رخ دهد ممکن است شما را متضرر کند. نقره و طلا دو فلز یا عنصر ارزشمند هستند که به طور طبیعی در طبیعت یافت میشوند.

اما از آنجایی که مقدار آن ها در طبیعت نسبت به فلزات دیگر بسیار کمتر است، فلزاتی با ارزش و گران قیمت محسوب میشوند. همانطور که میدانید ارزش طلا از نقره هم بیشتر است و همین امر خود گاهی سبب میشود برخی افراد سودجو فلز نقره را به جای طلا و جواهرات سفید به فروش برسانند.

اما برای آنکه بتوانیم طلا را از نقره تشخیص دهیم به یک سری المان ها نیاز داریم. به همین منظور ما در این مقاله سعی داریم  المان هایی را که به ما در تشخیص طلا از نقره کمک میکند شرح دهیم. پس چنانچه شما نیز به داشتن این اطلاعات علاقه مند هستید تا انتها با ما باشید.

چگونه نقره به طلا سفید میشود ؟

همانطور که میدانید و دیده اید برخی از طلاهای موجود در بازار به رنگ سفید دیده میشوند. اینجاست که سوال میشود از کجا بفهمیم انگشتر طلا سفید است یا نقره؟ یک سری کد بر روی انگشتر جواهر طلا و نقره وجود دارد که انگ نامیده میشود. برخی از افراد سودجو و کلاه بردار زیورآلات نقره را آبکاری میکنند و به جای طلا و جواهرات به فروش میرسانند. معمولا برای آبکاری و تبدیل کردن نقره به طلای سفید از رایودم استفاده میشود.

رادیوم باعث براق تر و زیبا تر شدن نقره میشود به طوری که افراد نمیتوانند با چشم این دو را از یکدیگر تشخیص دهند. به طور کلی نقره دارای رنگ سفید مایل با مات است. اما نمیتوان به طور چشمی و مطمعن این موضوع را تشخیص داد. تنها راهی که میتوان به واسطه آن نقره را از طلا سفید تشخیص داد، کد روی جواهرات است. در بخش های بعدی مقاله به طور مفصل به تفسیر کد های موجود برروی جواهرات میپردازیم.

انگشتر طلا سفید است یا نقره؟

از کجا بفهمیم انگشتر طلا سفید است یا نقره؟ ممکن است در حین خرید طلا و جواهرات سفید به ماهیت آن شک کرده باشید و گمان کنید فروشنده نقره را به جای طلا به شما میفروشد. در این بخش به شما عزیزان کمک میکنیم که فرق اصلی این دو فلز را درک کنید و آن را تشخیص دهید. همانطور که گفته شد یک سری کد برروی طلا و جواهرات حک میشود که انگ نام دارند. هر عنصر فلزی دارای استاندارد و کد مخصوص به خود است. برروی محصولات نقره از استاندازد استرلینگ استفاده میشود.

به همین دلیل در کنار شماره عیار فلز نقره حرف S حک میشود. برای مثال به این کد دقت کنید: S925. همانطور که مشاهده کردید S که حرف اول عبارت استارلینک است در ابتدای کد عیار فلز نقره انگ میشود. بنابراین با همین کد میتوانید بفهمید که جواهر مورد نظرتان طلا است یا نقره! البته راه های دیگری برای تشخیص طلا از نقره وجود دارد که در ادامه بدان پرداخته میشود.

برخی از ویژگی های طلا سفید و نقره

بر اساس ظاهر و ویژگی های فیزیکی از کجا بفهمیم انگشتر طلا سفید است یا نقره؟

  • از ترکیب طلا با سایر فلزات نوعی آلیاژ به نام طلای سفید به دست می آید. این در حالی است که نقره خود نوعی عنصر خالص است.
  • از آنجایی که طلای سفید نسبت به نقره کمیاب تر است از ارزش بالاتری برخوردار است.
  • طلای سفید در مقابل خراش نسبت به نقره از مقاومت بالاتری برخوردار است.
  • همچنین نقره نسبت به طلای سفید درمقابل زنگ زدگی مقادمت کمتری دارد.
  • برای پوشش دهی طلای سفید از عنصر رودیوم استفاده میشود. اما برای پوشش دهی نقره از هیچ لایه و عنصری استفاده نمیشود.
  • نقره نسبت به طلای سفید از خاصیت چکش خواری و فرم دهی کمتری برخوردار است.
  • برای علامت گذاری گذاری طلای سفید از قیراط و عیار استفاده میکنند. اما برای علامت گذاری نقره فقط از عیار استفاده میشود.
  • رنگ طلای سفید سفید مایل به زرد یا خاکستری است. اما رنگ نقره سفید کدر یا خاکستری است.
  • طلای سفید نهایتا از خلوص ۷۵ درصد برخوردار است. اما نقره تا ۹۹.۹ درصد میتواند خلوص داشته باشد.

نحوه انگ زدن بر طلا، نقره و طلا سفید چگونه است؟

از روی کد از کجا بفهمیم انگشتر طلا سفید است یا نقره؟ مثلا برای آنکه بفهمیم یک انگشتر جواهر نقره است یا طلا یا طلا سفید باید به کد آن دقت کنید. همانطور که گفته شد در کد مربوط به نقره از حرف S استفاده میشود. اما برای طلا از حرف  K استفاده میشود.

این در حالیست که در برخی موارد رنگ طلا را نیز در کد مورد نظر می آورند. به طوری که طلای سفید را با حرف W طلا صورتی را با P و طلای زرد را با حرف Y نمایش میدهند. در همین راستا به مثال های زیر دقت کنید:

  • نقره: S925
  • طلا زرد: YG18K
  • طلای سفید: WG21K
  • طلای صورتی: PG75018K

حرف آخر

با توجه به مطالب گفته شده در مقاله از کجا بفهمیم انگشتر طلا سفید است یا نقره؟ میتوانید با خیال راحت برای خرید طلا و جواهرات اقدام نمایید. اما نکته ای که باید آن را در نظر داشته باشید آن است که ممکن است سودجویان حتی در کدهای روی یک انگشتر جواهر دست ببرند و آن را تغییر دهند و حتی اعتبار کدها را نیز زیر سوال ببرند.

پس گاها نمیتوان به کدها نیز اعتماد کرد. در چنین شرایطی اولا میتوانید از یک متخصص کمک بگیرید، دوما به فروشگاه های معتبر مراجعه نمایید و سوما حتما کاغذ خرید یا شناسنامه جواهر را دریافت کنید. با رعایت همه این موارد میتوانید با خیال راحت خرید کنید. همچنین میتوانید سایت های فروشگاهی معتبر طلا و جواهر اقدام به خرید نمایید. این قبیل فروشگاه ها معمولا به صورت حضوری نیز فعالیت میکنند. حال این شما هستید که میتوانید به صورت اینترنتی یا حضوری خرید نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب
خواص انگشتر الماس
خواص انگشتر الماس

ما در این مقاله قصد داریم که در ابتدا توضیحاتی درباره چیستی سنگ الماس به شما ارائه دهیم. سپس ویژگی ها و خواص الماس را

مطالعه بیشتر »