طلا و جواهرات دیاموند | انواع طلا و جواهرات اصل
تشخیص انگشتر جواهر اصل از تقلبی

فهرست مطالب

تشخیص انگشتر جواهر اصل از تقلبی

آیا توانایی تشخیص انگشتر جواهر اصل از تقلبی را دارید؟ از دیرباز جواهر یکی از جمله زیورآلاتی بوده است که همواره محبوب اشرافیان و طبقات بالای جامعه بوده است. طلا و جواهرات جواهر به دلیل ظاهر بسیار زیبا و قیمتی بودن آن همیشه مورد استقبال مردم قرار داشته است. اما نکته مهمی که باید بدان توجه کرد اصل یا تقلبی بودن یک جواهر است. در سالهای اخیر به دلیل آنکه افراد بیشتری در جامعه خواهان خرید جواهرات هستند، نمونه تقلبی این کالا نیز در بازار موجود است. از این رو افرادی که قدرت تشخیص جواهر اصل از تقلبی را ندارند و یا یک آشنای معتبر در زمینه طلا و جواهر ندارند ممکن است مورد سواستفاده و کلاه برداری قرار بگیرند. بنابراین ما تصمیم گرفتیم مقاله ای ترتیب دهیم تا به کمک آن بتوانید به طور کلی متوجه قیمتی بودن یا نبودن یک جواهر بشوید. بنابراین چنانچه شما نیز به این صنعت علاقه مند هستید و یا قصد خرید دارید این مطالب را از دست ندهید.

چرا باید بتوانیم انگشتر جواهر اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

چرا لازم است توانایی تشخیص انگشتر جواهر اصل از تقلبی را داشته باشیم؟ باید گفت در حال حاضر بازار پر از اجناس اصل و تقلبی است. این اجناس تقلبی بااینکه ظاهری کاملا مشابه با نمونه اصل آن دارند ولی از نظر قیمت با آن قابل مقایسه نیستند. بنابراین لازم است برای جلوگیری از افراد کلاهبردار و سودجو بتوانیم جواهر اصل را از تقلبی تشخیص دهیم. چه بسا ممکن است این افراد یک جواهر تقلبی را کاملا هم قیمت با طلا و جواهرات اصل به ما قالب کنند. در این شرایط نه تنها هزینه بسیار زیادی را پرداخت کرده ایم بلکه صاحب یک جواهر تقلبی بی ارزش نیز شده ایم. پس منطقی است که ما به عنوان یک خریدار بتوانیم با به کار گیری چند روش ساده متوجه اصل یا تقلبی بودن یک جواهر بشویم. در بخش های بعدی مقاله ما با آموزش چند تکنیک ساده به شما عزیزان کمک میکنیم که در نگاه اول بتوانید اصالت آن را تشخیص دهید.

نحوه تشخیص انگشتر جواهر اصل از تقلبی

بدیهی است که در سرتاسر دنیا روش های متعددی برای تشخیص انگشتر جواهر اصل از تقلبی وجود دارد. که البته ارائه تمامی این روش ها از حوصله این مقاله خارج است. بنابراین ما تصمیم گرفتیم به تعدادی از مهم ترین و ساده ترین روشهای تشخیص بپردازیم. لازم به ذکر این که جواهرات اصل از کیفیت بالایی برخوردار هستند‌‌. همچنین مثلا سنگ های کار شده برروی یک انگشتر جواهر کاملا مستحکم بوده و به هیچ عنوان شل نیست و نمیتوان به راحتی آن را از انگشتر جدا کرد. پس در هنگام خرید دقت خود را بالا ببرید. به هرحال در بخش های بعدی مقاله چند مورد از این راهکارها را ارائه کرده ایم:

۱_مواد و ساختار

اولین و مهمترین مورد در تشخیص انگشتر جواهر اصل از تقلبی مواد و متریال به کار رفته در آت است. یک انگشتر تقلبی قطعا از فلزاتی غیر از طلا ساخته شده اند. حتی ممکن است برخی از تولید کنندگان انگشتری را با روکش طلا تهیه کنند که پس از مدتی استفاده از آن، دچار تیرگی و تغییر رنگ شود. پس متریال مورد استفاده در طلا و جواهرات رکن اصلی یک جواهر اصل است.

۲_حک رو قطعات طلا

جالب است بدانید در صنعت طلا و جواهر یک سری کدهای خاص برروی قطعات طلا حک میشود‌. این کدها بیانگر عیار طلای به کار برده شده در این جواهرات هستند. برای مثال حک کردن عدد ۷۵۰ برروی یک انگشتر جواهر نشان دهنده آن است که ۷۵درصد از فلز به کار برده شده در این انگشتر طلا بوده است. البته گفتنی است ممکن است برخی از تولید کنندگان طلای تقلبی از این سری کدهای فیک و دروغین برای گمراه کردن شما برروی جواهرات حک کننو. پس در این صورت بهتر است از روش های دیگری برای تشخیص طلای اصل از تقلبی انتخاب کنید.

۳_استفاده از آهنربا

یکی دیگر از روش های جالب برای تشخیص انگشتر جواهر اصل از تقلبی استفاده از آهنربا است. برای این کار میتوانید به هنگام خرید با خود یک آهنربا داشته باشید. برای این روش کافیست آهنربا را در نزدیکی طلا یا نقره قرار دهید. اگر آهنربا با آن ها چسبید یعنی فلز مورد نظر طلا یا نقره نیست‌. اما اگر آهن ربا به جواهر مورد نظر نچسبید یعنی قطعه طلای شما از خلوص بالایی برخوردار است. اما لازم به ذکر است که گاهی فلزات مختلف به طور دقیق با طلا آبکاری میشوند‌. در چنین شرایطی نیز ممکن است آهنربا به فلز مورد نظر نچسبد. پس باید به این مورد نیز دقت کافی داشته باشید‌.

۴_آزمایش اسید در تشخیص جواهر

بهترین و مطمعن ترین روش تشخیص انگشتر جواهر اصل از تقلبی استفاده از آزمایش اسید و خراش است. تهیه کیت اسید جواهرات از طریق وبسایت های مختلف امکان پذیر است. طی این روش جواهر را برروی یک سنگ مخصوص میکشید تا خراش کوچکی ایجاد شود. سپس یک قطره از اسید را برروی محل مورد نظر بچکانید. بعد از این مرحله با دقت به بخش مورد نظر توجه کنید. از قسمت های خراش خورده تغییر رنگ داد و به رنگ قهوه ای دیده شد یعنی طلای مورد نظر تقلبی است. اما اگر تغییر رنگی ایجاد نشد یعنی طلا اصل است. اما دقت داشته باشید در حین استفاده از اسید نکات ایمنی را رعایت کنید‌. زیرا اگر اسید برروی دستتان بچکد ممکن است باعث سوختگی پوستتان شود.

۵_ خرید جواهرات از مراکز معتبر

اگر انجام روش های گفته شده برایتان امکان پذیر نیست، راحت ترین روش مراجعه به مراکز و گالری های معتبر است. اگر بتوانید یک فروشگاه معتبر را شناسایی کنید میتوانید با خیال راحت برای خرید طلا و جواهرات مورد نظرتان مراجعه نمایید. برای اینکار میتوانید به صورت حضوری یا اینترنتی برای خرید اقدام نمایید.

۶_دریافت کاغذ خرید یا شناسنامه

پس از خرید قطعه طلا یا جواهر مورد نظر لازم است یک کاغذ خرید یا شناسنامه جواهر به شما ارائه شود. این کاغذ خرید میتواند اصالت جواهر خریداری شده را تضمین کند. شناسنامه میتواتد از نوع IGI, GIA یا EGL باشد.

نحوه تشخیص سنگ انگشتر اصل از تقلبی

امیدواریم تا اینجا از مطالب مقاله تشخیص انگشتر جواهر اصل از تقلبی لذت برده باشید. اما در این بخش از مقاله به نحوه تشخیص و شناسایی سنگ اصل از تقلبی میپردازیم:

  • ظاهر بی عیب و نقص: سنگ های اصل به سنگ هایی گفته میشوند که به طور طبیعی در طبیعت ساخته میشوند. بدیهی است چنین سنگ هایی دارای رگه، درز و شکاف و غیره است. پس اگر با سنگی مواجه شدید که از ظاهر بی و عیب و نقصی برخوردار است شک کنید. پیدا کردن سنگ های جواهر بدون عیب و نقص در طبیعت پدیده ای نادر است. اگر هم چنین جواهراتی در طبیعیت یافت شوند از قیمت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.
  • درخشش غیر عادی: سنگ های طبیعی و اصل قطعا دارای یک سری ناخالصی ها هستند. از طرفی این قبیل سنگ ها ممکن است مورد فرسایش قرار گرفته باشند. پس درخشش های غیر طبیعی نیز میتواند یک عامل برای تشخیص جواهر اصل از تقلبی باشد. یعنی اگر یک انگشتر جواهر را مشاهده کردید که برروی آن از سنگ های درخشنده و غیر طبیعی استفاده شده باشد ریسک نکنید.
  • وزن سنگ: از دیگر عوامل تشخیص انگشتر جواهر اصل از تقلبی، وزن سنگ مورد استفاده برروی آن است. بدیهی است که سنگ های طبیعی نسبت به سنگ های ساخته شده در آزمایشگاه از وزن و چگالی بالاتری برخوردار هستند.

حرف آخر

اگرچه تمامی موارد گفته شده میتوانند در زمینه تشخیص انگشتر جواهر اصل از تقلبی به ما کمک بسیار زیادی داشته باشند. اما در نهایت بهتر است کار را به کاردان آن سپرد. متخصصان در زمینه گوهر شناسی و غیره میتوانند با استفاده از روش های علمی و مطمعن اصالت قطعه جواهر مورد نظر را تشخیص دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب
خواص انگشتر الماس
خواص انگشتر الماس

ما در این مقاله قصد داریم که در ابتدا توضیحاتی درباره چیستی سنگ الماس به شما ارائه دهیم. سپس ویژگی ها و خواص الماس را

مطالعه بیشتر »