طلا و جواهرات دیاموند | انواع طلا و جواهرات اصل
جرم گیری انگشتر طلا , جرمگیری انگشتر , جرمگیری طلا

فهرست مطالب

جرم گیری انگشتر طلا

ما در این مقاله قصد داریم که به شما روش هایی برای از بین بردن جرم های انگشتر طلا ارائه دهیم تا شما به راحتی بتوانید، در خانه طلا و جواهرات خودتان را تمیز و براق کنید. اما در ابتدا باید با یک سری مفاهیم پایه آشنا شوید. این مفاهیم عبارت اند از: عیار طلا چیست؟ راه تشخیص میزان خالص بودن طلا چگونه است؟ چرا طلا سیاه می شود؟ و غیره. بعد از آن که همه این مطالب را فرا گرفتید به شما چگونگی جرم گیری انگشتر طلا و شستن انگشتر برلیان را توضیح خواهیم داد. پس تا انتهای مقاله با ما همراهی کنید.

جرم گیری انگشتر طلا و حتی انگشتر برلیان یکی از دغدغه های افرادی است که به طور روزمره از جواهرات خود استفاده میکنند. وقتی فرد همه  روزه از قطعات طلای خود نظیر انگشتر استفاده میکند به مرور زمان جرم بخش های مختلف آن را در بر میگیرد و ظاهری ناخوشایند ایجاد میکند.

از این رو همه روزه سوالاتی در خصوص نحوه جرگیری طلا و جواهرات مطرح میشود. در همین راستا ما سعی کرده ایم مقاله ای ترتیب دهیم که طی آن روش های خانگی مختلفی را به منظور جرم گیری انگشتر طلا ارائه دهیم. چنانچه شما نیز درگیر این مشکل شده اید انگشترتان زیبایی قبل را ندارد، کدر شده است و ذرات قهوه ای رنگی در شیارها بخش های مختلف آن قرار گرفته است این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید. امیدواریم با خواندن این مطالب مشکل جرم گیری جواهراتتان به کل رفع شود. با ما باشید.

معیار اندازه گیری خلوص طلا

انگشتر طلا یکی از جواهراتی است که امروزه طرفداران و علاقه مندان زیادی دارد. گفتنی است که طلا از دیر باز مورد توجه بوده و همواره از آن در ساخت زیور آلات استفاده می شده است. معیار اندازه گیری خلوص طلا به اصطلاح عیار نامیده می شود. طلا دارای عیار های مختلفی است. طلای ۲۴ عیار، بیشترین میزان خلوص را دارد اما این میزان از خالص بودن برای جواهر سازی مناسب نیست. چرا که طلا فلزی نرم بوده و از استحکام مناسبی برای ساخت زیور آلات برخوردار نیست. برای همین به طلا مقداری از فلزات دیگر را اضافه می کنند تا تاب آوری آن را افزایش دهند. در اینجا معیار اندازه گیری خلوص طلا را هم با یکدیگر بررسی کردیم. به ترکیب فلزات این نوع از طلا در ادامه می پردازیم و سپس به نحوه جرم گیری انگشتر طلا و به طور کلی طلا و جواهرات خواهیم رسید پس با ما همراه باشید.

طلای ۱۸ عیار یا ناخالص

همان طور که در بالا گفته شد، به طلای خالص ترکیبی از فلزات و عناصر دیگر را می افزایند تا بتوانند زیور آلات محکم تر و با دوام تری را بسازند. به این طلا اصطلاحا طلای ۱۸ عیار یا ناخالص گفته می شود. ترکیب این فلزات ممکن است در انواع مختلف تا حدودی متفاوت باشند. این فلزات عبارت اند از نیکل، نقره، مس و غیره. فلزاتی که به طلای خالص اضافه می کنند نیز باید به مانند طلا، واکنش پذیری کمی داشته باشند. یعنی نباید با اکسیژن و رطوبت واکنش دهند و به اصطلاح اکسید شوند.

همگی زنگ زدن فولاد را دیده ایم. این امر بخاطر واکنش پذیری بالای فولاد است. این موضوع برای زیورآلات مطلوب نیست. با این وجود برخی، طلای ۱۸ عیار یا ناخالص را از ترکیب فلزاتی بغیر از مس و نقره و … می سازند که پس از مدتی باعث زنگ زدگی و سیاه شدن آن می شود. حالا این سوال پیش می آید که جرم گیری انگشتر طلا چگونه است؟ در ادامه به آن پاسخ مناسبی می دهیم.

نحوه براق و تمیز کردن انگشتر طلا

برای آن که انگشتر طلایمان را دوباره زیبا و براق کنیم، می توانیم از دو روش کلی پیروی کنیم. این دو روش عبارت اند از: جرم گیری با جوش شیرین و جرم گیری بوسیله آمونیاک. روش جرم گیری با استفاده از جوش شیرین را می توانیم به راحتی در خانه انجام دهیم. نحوه براق و تمیز کردن انگشتر طلا به این شکل است که، ما به ۲ لیوان آب، یک ظرف شیشه ای پیرکس و مقاوم به حرارت، فویل آلومینیوم و مقداری جوش شیرین نیاز داریم. ابتدا سطح داخلی ظرف شیشه ای را با فویل آلومینیومی می پوشانیم. در همین زمان دو لیوان آب را روی حرارت قرار می دهیم تا بجوش بیاید. سپس انگشتر طلا را درون ظرف پیرکس که در آن آلومینیوم قرار دارد، می اندازیم.

بعد آب جوش را روی انگشتر می ریزیم. و برای آن که جرم گیری انجام شود به آب جوش ۴ قاشق جوش شیرین اضافه می کنیم. صبر می کنیم تا به مدت ۵ دقیقه انگشتر به همراه جوش شیرین در آب بجوشد. در این مدت، آلومینیوم منجر می شود که جرم ها و کثیفی های حاصله از واکنش طلا با رطوبت از بین بروند. گفتنی است که آلومینیوم در این میان باعث می شود که جرم ها با جوش شیرین واکنش دهند و در نهایت انگشتر طلا براق و تمیز شود. شما نحوه براق و تمیز کردن انگشتر طلا را فراگرفتید اکنون در بند بعدی روش دوم جرم گیری انگشتر طلا بررسی می شود.

چرا انگشتر طلا نیاز به جرم گیری دارد؟

انگشتر طلا یکی از قطعات مورد علاقه خانم ها محسوب میشود. اما با این حال هر از چندگاهی جرم گیری انگشتر طلا اجتناب ناپذیر است. بدیهی است که طلا و جواهرات به طور طبیعی از درخشندگی و زیبایی بالایی برخوردار هستند. اما از آنجایی که دست ها همواره با همه چیز در ارتباط هستند به مرور زمان انگشتر درخشندگی خود را از دست میدهد. چربی، گردوغبار و سایر ذرات آلوده کننده باعث کدر شدن انگشتر میشوند.

یعنی هر چیزی که با دست ها در ارتباط باشد میتواند باعث جرم در انگشتر شود. به همین دلیل پس از مدتی لازم است انگشتر را جرم گیری کرد و آن را به حالت اولیه خود برگرداند. یکی از راحت ترین روش ها برای این کار مراجعه به گالری طلا است. طلا فروشان به کمک یک وسیله مخصوص در کمترین زمان میتوانند انگشتر شما را جرم گیری کنند. اما روش های خانگی دیگری برای این کار وجود دارند که در ادامه بدان اشاره خواهیم کرد.

شستن حلقه انگشتر با آمونیاک

بعد از یادگیری این روش شما قادر خواهید بود علاوه بر جرم گیری انگشتر طلا ، شستن انگشتر برلیان را نیز انجام دهید. برای تکمیل روش اول، شما باید با انبر دست یا هر ابزار دیگری بغیر از دست، نسبت به درآوردن انگشتر اقدام کنید. سپس با آب و صابون آن را بشویید و با دستمال خشک کنید. در این جا روش شستن حلقه انگشتر با آمونیاک را توضیح می دهیم. برای این کار یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را درون ۳۰۰ سی سی آب با دمای ۴۰ درجه بریزید. این محلول را در کاسه شیشه ای بریزید و هم بزنید.

بعد به اندازه نیمی از قاشق چایخوری آمونیاک اضافه کنید و دوباره مخلوط کنید. این کار را در محیط باز یا با استفاده از ماسک انجام دهید. با مقداری فاصله انگشتر را از بالا درون محلول بیندازید و بعد از ۱۰ ثانیه با انبر خارج کنید. سپس با مسواک به آرامی سطح آن را تمیز کنید و در ادامه با آب و صابون بشویید. در اینجا شستن حلقه انگشتر با آمونیاک به پایان می رسد و نتیجه نهایی ظاهر خواهد شد.

استفاده از مایع طرف شویی

یکی از مرسوم ترین روش ها برای جرم گیری انگشتر طلا استفاده از مایع ظرف شویی است. برای این کار کافیست مقداری مایع ظرف شویی را درون مقداری آب گرم بریزید و آن را به طور کامل حل کنید. دقت داشته باشید که مایع های ظرف شویی مخصوص ظروف چرب یک انتخاب مناسب برای این کار هستند. سپس انگشتر را برای مدتی درون محلول قرار دهید. پس از گذشت چند ساعت انگشتر را خارج کرده و با آب شست و شو دهید. در نهایت آن را به کمک یک پارچه تمیز خشک کنید. خودتان مشاهده خواهید کرد که انگشترتان نسبت به قبل تمیز تر و درخشنده تر شده است.

استفاده از مسواک برای جرم گیری انگشتر طلا

برای جرم گیری انگشتر طلا میتوانید از یک مسواک نرم کمک بگیرید. برای این کار کافیست انگشتر را برای مدتی درون آب ولرم قرار دهید تا جرم های آن نرم شود. سپس به کمک یک مسواک نرم به آرامی بخش های داخلی و بیرونی آن را تمیز کنید. دقت داشته باشید  انگشترهایی که دارای نگین هستند بسیار حساس میباشند. پس برای تمیز کردن انگشترهای نگین دار عجله نکنید. با دقت و آرامش هرچه تمام آلودگی های بخش های مختلف انگشتر را به کمک مسواک پاکسازی نمایید. سپس انگشتر را آبکشی کرده و خشک کنید. برای این کار هرگز از مسواک ها سخت و خشن استفاده نمایید. همچنین میتوانید مسواک های مخصوص پاکسازی طلا را از مراکز معتبر تهیه نمایید.

جرم گیری انگشتر طلا با سرکه

 استفاده ار سرکه برای جرم گیری انگشتر طلا یکی دیگر از راه حل های کاربردی برای پاکسازی انگشتر است. برای این کار کافیست انگشتر طلای خود را درون مقداری سرکه سیب قرار دهید. پس از گذشت مدتی میتوانید انگشتر را از محلول خارج کرده و به کمک یک مسواک مخصوص ذرات باقی مانده روی آن را پاکسازی نمایید. سپس انگشتر را آب کشی و خشک نمایید. در هنگام کار با انگشترهای نگین دار دقت کافی را داشته باشید. زیرا ممکن است نگین انگشتر شل شده و از آن جدا شود. در چنین شرایطی اگر نگین انگشتر شما سنگ قیمتی باشد و گم شود، هیچ گونه سهل انگاری قابل جبران نیست. دقت کنید که سرکه سیب در این شرایط انتخاب مناسب تری نسبت به سایر سرکه ها است.

جرم گیری انگشتر طلا با خمیر دندان

خمیر دندان نیز یک انتخاب مناسب برای جرم گیری انگشتر طلا محسوب میشود. برای کار کافیست ابتدا انگشتر را در مقدار آب گرم قرار دهید تا خیس بخورد. سپس بعد از مدتی انگشتر را خارج کرده، مقداری خمیر دندان را روی مسواکی نرم قرار دهید و شروع به تمیز کردن جرم های روی آن کنید. پس از آنکه تمامی آلودگی ها را از انگشتر جدا کردید، آن را شست و شو داده و خشک نمایید.

جرم گیری انگشتر طلا با آبلیمو

 برای این کار لازم است انگشتر را در مقداری آب لیمو قرار دهید. پس از گذشت حدود یک ساعت انگشتر را خارج کرده و به کمک یک مسواک نرم ذرات باقی مانده روی آن را پاکسازی نمایید. سپس انگشتر را شست و شو داده و خشک نمایید.

گالری های طلا

روش های بسیار زیاد و متعددی برای جرم گیری انگشتر طلا وجود دارد. که شما میتوانید به کمک آن ها زیبایی و درخشندگی را به طلای خود بازگردانید. اما در مورد جواهرات بهتر است ریسک نکنید. چنانچه جواهراتتان دچار جرم شد بهتر است به یک گالری طلای معتبر مراجعه کنید. در گالری های طلا فروشندگان به کمک یک دستگاه مخصوص التراسونیک اقدام به پاکسازی آن میکنند. در این دستگاه به کمک یک سری امواج خاص تمامی جرم و آلودگی ها از طلا و جواهرات شما جدا و پاکسازی میشود. این روش از جمله روش های مطمعن برای جرم گیری طلا و جواهرات محسوب میشود.

شستن انگشتر برلیان

در بالا توضیح دادیم که چگونه جرم گیری انگشتر طلا را براحتی در خانه انجام دهید. حالا در این بخش به شما روشی را برای شستن انگشتر برلیان، نصب شده روی انگشتر آموزش می دهیم. سنگ برلیان بعد از مدتی به علت مجاورت با چربی، کدر می شود. در نتیجه برای شستن انگشتر برلیان باید حداقل چند دقیقه، سنگ را در محلول آب و مایع ظرفشویی ضد باکتری قرار دهیم. ولی اگر جرم سنگ باز هم پاک نشد باید آن را به مدت زمان بیشتری در محلول بگذارید. سپس سنگ برلیان را با مسواک شسته و آن را با آب ولرم بشویید و با استفاده از یک دستمال نرم خشک کنید. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که بیشتر طلا و جواهرات را می توان با این دو روش تا حدودی جرم گیری کرد.

سخن آخر

در این مقاله به روش های جرم گیری انگشتر طلا و انگشتر برلیان و توضیحاتی درباره معیار های سنجش خلوص طلا پرداختیم. گفتنی است که تمامی روش های بررسی شده در این مقاله را براحتی می توان در خانه هم انجام داد. اما باز هم برای جلوگیری از خطرات احتمالی بهتر است که اگر انگشتر طلای شما با جوش شیرین جرم گیری نشد. بکارگیری روش جرم گیری با آمونیاک را به افراد متخصص و مجرب در این کار بسپارید. با این حال اگر باز هم قصد دارید که اطلاعات بیشتری در زمینه تمیز کردن زیور آلات ساخته شده از طلا بدست بیاورید. به شما پیشنهاد می شود که به مقالات مرتبط مراجعه کنید.

امیدواریم تا اینجا از مقاله جرم گیری انگشتر طلا لذت برده باشید. ما تمام تلاش خود را کردیم تا بهترین و کاربردی ترین روش های جرم گیری طلا را برای شما عزیزان شرح دهیم. با این حال میتوانید از روش های متنوع دیگری برای این کار استفاده نمایید. اما از آنجایی که طلا و جواهرات قطعاتی با ارزش هستند رعایت یک سری اصول اولیه برای پاکسازی آن ها الزامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب
خواص انگشتر الماس
خواص انگشتر الماس

ما در این مقاله قصد داریم که در ابتدا توضیحاتی درباره چیستی سنگ الماس به شما ارائه دهیم. سپس ویژگی ها و خواص الماس را

مطالعه بیشتر »